هواشناسی دوران عید | بارش باران بهاری | بارش برف بهاری

بیشترین بارش نوروزی در این شهرهای ایران اتفاق افتاد

در ای مطلب از سایت ویکی گردی می توانید جدیدترین توضیحات هواشناسی را بخوانید و از همچنین نام پر بارش ترین استان های ایران را نیز در این مطلب ذکر کرده ایم.

هواشناسی
ویکی گردی:

سازمان هواشناسی پر بارش ترین استان در دوران عید نوروز را اعلام کرد. کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اعلام این خبر به همشهری گفت: «نوار شمالی کشور امروز کاهش دما را تجربه می‌کند. دامنه‌های جنوبی البرز و برخی مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور نیز تندباد یا باد شدید خواهد داشت که احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد.» جزئیات بیشتر هواشناسی را در ادامه بخوانید.

امین حسین نقشینه افزود: «از بعد از ظهر پنجشنبه (۹ فروردین) در مرکز کشور، ارتفاعات دامنه‌های زاگرس مرکزی، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی و برخی مناطق شرق کشور رگبار رعد و برق و ورزش باد پیش‌بینی می‌شود. ارتفاعات این مناطق نیز شاهد بارش برف خواهد بود.»

نقشینه درباره پیش‌بینی‌های هواشناسی برای جمعه (۱۰ فروردین) گفت: «روز جمعه در برخی نقاط مرکزی و نوار شرقی کشور رگبار، باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک رخ خواهد داد.»

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، شنبه (۱۱ فروردین) برای شمال غرب و ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی با آغاز بارش‌های مجدد همراه خواهد بود.

چهارشنبه (۸ فروردین) و پنجشنبه (۹ فروردین) خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و متلاطم است.

آسمان پایتخت صاف تا کمی ابری

آسمان پایتخت نیز چهارشنبه (۸ فروردین) صاف تا کمی ابری است و از بعد از ظهر افزایش ابر و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

نقشینه در توضیح بیشتر افزود: «پنجشنبه (۹ فروردین) در تهران بارش‌های پراکنده رخ می‌دهد. بیشینه دمای پایتخت ۱۷ درجه و کمینه دما هم به ۹ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. شرق و شمال تهران نیز شاهد وزش باد شدید است.»

وزش بادهای شدید در نوار غربی

تغییرات دمایی در نوار شمالی کشور در شهر رشت به شدت محسوس بوده‌است. کارشناس سازمان هواشناسی درباره این تغییرات گفت: «دمای هوای رشت روز سه‌شنبه (۷ فروردین) نسبت به دوشنبه (۶ فرودین) ۱۲ درجه گرمتر شد و به ۲۳ درجه سانتی‌گراد رسید. اما امروز چهارشنبه (۸ فروردین) دوباره کاهش داشت و به ۱۸ درجه سانتی‌گراد رسید.»

سرعت وزش باد نیز در مناطقی اردبیل و گیلان به ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسیده‌است. نقشینه ادامه داد: «وزش باد شدید در استان‌های آذربایجان غربی، همدان، قم و مرکزی شدید گزارش شده‌است. به طور مثال شدت وزش باد در شهرستان نقده آذربایجان غربی به ۷۵ کیلومتر رسیده است.»

بیشترین میزان بارندگی در یاسوج

شروع فصل بهار در نقاط مختلف کشور با بارش باران همراه بوده‌است و همچنان بارندگی ادامه دارد. نقشینه درباره میزان بارش‌ها گفت: «ارزیابی میزبان بارش‌ها در ۷۲ ساعت گذشته نشان می‌دهد که در بین مراکز استانی یاسوج۱۳۰ میلی‌متر، شیراز ۶۱ میلی‌متر، اهواز۴۳ میلی‌متر بارندگی داشتند. اما در بین کل ایستگاه‌ها گزارش نشان می‌دهد که پلدختر در لرستان ۱۱۴، کوهرنگ ۱۱۰، سپیدان فارس ۱۰۲ میلی‌متر، شول آباد لرستان۹۸ میلی‌متر بارش داشتند.»

۱۲ درجه زیر صفر در یک روز بهاری

در حالی که یک هفته از فصل می‌گذرد، سردترین ایستگاه هواشناسی کشور همچنان توچال در استان تهران است که دمای هوای ۱۲ درجه سانتی‌گراد زیر صفر را تجربه می‌کند. در بین مراکز استانی هم همدان با دمای ۲ درجه زیر صفر و زنجان با دمای یک درجه زیر سفر به عنوان سردترین ها شناخته شده اند. زرآباد، قصرقند و راسک در سیستان و بلوچستان هم رکورددار گرم‌ترین ایستگاه ها با دمای ۳۶ درجه سانتی‌گراد هستند.

منبع: همشهری ‌آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر